Potrebujete poradiť s výberom?

Čuch, vôňa, emócia, pamäť

Čuch, vôňa, emócia, pamäť

Ako súvisia emócie a pamäť s čuchom?

Čuch je jedným z 5 zmyslov ľudského tela. Čuchová sliznica dospelého človeka má veľkosť približne 4 cm2 , zatiaľ čo napríklad u psov je plocha tejto sliznice 150 cm2. Každý jedinec môže byť na pachy inak citlivý, ale v mnohých prípadoch majú ženy vyvinutejší čuch. Na hornom povrchu nosa sa nachádza čuchový epitel obsahujúci neuróny čuchových receptorov. Keď náš nos zaznamená pach/voňavku, pošle túto informáciu prostredníctvom I. lebečného nervu do čuchového bulbu, ktorý potom vytvorí konečnú informáciu. Čuchový bulbus prijíma aj ďalšie dráhy, napríklad do hypotalamu alebo amygdaly. Hypotalamus riadi pocity hladu, smädu alebo sexuálne a iné emócie. Amygdala zohráva kľúčovú úlohu pri tvorbe a ukladaní pamäťových stôp spojených s emocionálnymi zážitkami. Ovplyvňuje správanie založené na strachu a v tomto prípade tiež brzdí rozum.


Pre lepšie pochopenie uvádzame dva príklady.

1. Návšteva zubára - negatívne emócie

Pre mnohých z nás je návšteva zubára nepríjemná a vyvoláva v nás strach. Spúšťačom môžu byť napríklad zvuky brúsenia zubov alebo vŕtania, farby v čakárni alebo zápach dezinfekčného prostriedku. V takom prípade môže mozog zakričať "strach" a človek sa automaticky začne potiť, zle dýchať a zvýši sa mu tep. Rozum zostáva potlačený, čo by mohlo ľahko znamenať, že "o nič nejde, ideme len ako sprievod a na kresle sedieť nebudem". Ide teda o negatívny zážitok a pomocou sladkej ovocnej vône (sladké mango, zelené jablko, thajská citrónová tráva) môžete v človeku vyvolať pocit pokoja a pohody, a tak ho upokojiť a postupne vymazať negatívne informácie.


2. Pobyt v hoteli - pozitívne emócie

Nie všetky hotely si uvedomujú význam vôní a ich vplyv na klientov. A čo je lepšie ako vracajúci sa klient?

Relaxačné wellness procedúry, raňajky do postele a celková bezstarostná atmosféra zanechávajú pozitívny dojem a mozog si ich dobre zapamätá. Stačí však málo, aby sa klient nevrátil: nepríjemný personál, zlá kvalita jedla alebo zápach na toaletách, načo klient začne podvedome vnímať a vytvárať si nedostatky. Vône vám môžu pomôcť zvýšiť predaj jedál alebo nápojov vďaka funkcii hypotalamu, ale hlavne vytvoriť pozitívnu spomienku v mysli klienta. V časti mozgu, v amygdale, sa táto spomienka zachytí a pri každom vašom príchode sa táto informácia vráti ako pozitívna.

Dôverujú nám

Cookies
Tento e-shop a partneri potrebujú Váš súhlas na využitie jednotlivých dát, aby Vám okrem iného mohli ukazovať informácie týkajúce sa Vašich záujmov. Súhlas udelíte kliknutím na políčko „Súhlasím“.